Occassionkeuring Nederland scoort een 9.8 uit 10 op basis van 57 beoordelingen.
Beste FSSF 2019 1ste prijs
Word partner

Auto gekocht met verborgen gebreken? Met dit stappenplan weet je precies wat je moet doen

Proficiat! Je hebt net een tweedehands auto gekocht. Maar nu komen er allemaal verborgen gebreken aan het licht. Wat nu? Met dit stappenplan weet je precies wat je moet doen.

Je kent het wel. Het gevoel dat je krijgt als je op Marktplaats de tweedehands auto van je dromen tegenkomt. De twijfels die ontstaan als je voor het eerst de auto met eigen ogen bekijkt. De onzekerheid die alleen maar toeneemt zodra de beslissing tot aankoop nadert. Is de auto daadwerkelijk zo goed als de verkoper zegt? Er ontstaat angst. Angst dat je na het kopen van de auto erachter komt dat er van alles aan markeert. Angst dat je niet alleen met een kapotte auto, maar ook met torenhoge reparatiekosten komt te staan. Bij Occasionkeuring Nederland voorkom je iedere deceptie. Wij controleren direct jouw toekomstige auto. Plan vandaag nog je aankoopkeuring in.

 

Heb je toch bij een autobedrijf een auto gekocht met technische mankementen? Dan is dit wat je moet doen:

Stap 1: Neem contact op met de verkopende partij
Meld de problemen aan de autoverkoper. Het kan zijn dat hij of zij niet op de hoogte was van de gebreken. Bovendien is het wettelijk verplicht dat de verkoper altijd de kans moet krijgen om de problemen op te lossen.

Wil de verkoper op geen enkele manier meewerken aan een oplossing? Dan geldt de wettelijke garantie. In Nederland heb je altijd in een bepaalde vorm garantie op een product. Ook bij een tweedehands auto heb je een bepaald verwachtingspatroon waaraan de verkoper moet zien te voldoen.

Gebreken binnen zes maanden:
Ontstaan er binnen zes maanden na aankoop gebreken, dan gaat de wet er vanuit dat deze al aanwezig waren tijdens het moment van kopen. De verkoper dient hiervoor het tegendeel te bewijzen.

Gebreken na zes maanden:
Ontstaan er buiten de zes maanden na aankoop gebreken, dan gaat de wet er vanuit dat deze nog niet aanwezig waren bij het moment van kopen. Niet de verkoper, maar de consument dient nu aan te tonen dat deze gebreken bij het aankoopmoment al aanwezig waren.

Stap 2: Wacht met de reparatie
Laat je auto niet direct repareren! Dit maakt het lastig te achterhalen wat daadwerkelijk de oorzaak van het probleem was. Laat je je auto wel repareren, dan is de kans groot dat je de kosten van de reparatie niet meer kunt verhalen op de verkopende partij.

Stap 3: Informeer bij een advocaat
Het is raadzaam om, voordat je een garage in gebreke stelt, te informeren bij een advocaat of je daadwerkelijk in je recht staat. Er geldt wel een vereiste om aanspraak te kunnen maken op de wettelijke garantie: de consument moet voldoen aan de zogeheten onderzoeksplicht. De volgende zaken zijn hierbij van belang:

  1. Je hebt bij het bekijken van de auto iemand meegenomen met technische kennis.
  2. Je hebt de prijs van de auto gecontroleerd en vergeleken.
  3. Je hebt tijdens de bezichtiging een proefrit

Uiteindelijk draait het allemaal om de verwachting die jij van een bepaalde auto mag hebben. We merken bij Occasionkeuring Nederland dat de koper meestal aan het kortste eind trekt omdat de verwachting zelden overeenkomt met de auto. Heb je bijvoorbeeld een auto gekocht die relatief goedkoper is dan vergelijkbare modellen? Stel dan je verwachtingen bij.

 

Heb je van een particulier een auto gekocht met technische mankementen? Dan is dit het geval:

Bij een particuliere transactie zit het net even anders. De kans is heel klein dat je je geld terugkrijgt.

Hoe dat komt? Verkopers bij autobedrijven hebben te maken met een informatieplicht. De wet gaat er vanuit dat zij op de hoogte zijn van hun product en eventuele mankementen. Bij particuliere verkopers is deze informatieplicht niet het geval. De wet ziet hen niet als beroepsmatige verkopers die beschikken over eenzelfde technische kennis. Wil je de verkoper aansprakelijk stellen, dan moet je kunnen aantonen dat de verkoper op de hoogte was van deze gebreken. In de praktijk blijkt dat echter heel lastig.

Vragen?
Bezoek onze faq!

Hier lees je de veelgestelde vragen van onze gebruikers.

Keuring van alle merken

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×