Startups schieten wekelijks als paddenstoelen uit de grond. Iedere maand lichten wij er eentje uit. Te beginnen met Occasionkeuring Nederland uit Weert, een soort ‘Thuisbezorgd voor automonteurs’.
Stel, je vindt op Marktplaats een tweedehands auto. Je gaat naar de verkoper. De twijfel slaat toe. Waarom zet hij die auto te koop? Mankeert er iets aan? Je vraagt je af of je de gok moet wagen.
Op die twijfel speelt de 24-jarige Jimmy Greijmans uit Weert handig in. Hij startte een halfjaar geleden de startup Occasionkeuring Nederland. “Je surft nog tijdens het bekijken en testen van de auto naar onze website, vult je naam en locatie in en binnen vijf minuten krijg je het adres van een monteur waar je meteen terechtkan.” De monteur keurt voor een vaste prijs de auto. Het resultaat geeft hij via een formulier mee aan de klant. Die weet nu waar hij na de eventuele aankoop aan toe is. De twijfel maakt plaats voor duidelijkheid.
Betaalt zich terug
Greijmans merkt dat de prijs voor de keuring zich voor de klant vrijwel altijd terugbetaalt. “Klanten krijgen met de keuring verkoopargumenten mee waarmee ze de verkoopprijs van de auto omlaag kunnen halen. Regelmatig merk ik ook dat klanten op basis van de keuring besluiten de auto toch niet te kopen – bijvoorbeeld als blijkt dat er duizenden euro’s aan reparaties op komst zijn. Dat zijn klanten die waarschijnlijk terugkomen als ze een nieuwe auto op het oog hebben.”
Stageplan
De startup is inmiddels gegroeid tot een nationaal begrip met klanten door heel Nederland. En dat binnen slechts een paar maanden tijd. Greijmans is namelijk pas in januari afgestudeerd. Sterker nog, de startup was zijn afstudeerproject. Daar waar zijn klasgenoten een halfjaar op een verplichte stage bij een internationaal bedrijf gingen, gebruikte Greijmans de tijd om zijn langgekoesterde droom in vervulling te laten gaan. Hij pitchte zijn idee voor de schoolcommissie, kreeg hun goedkeuring en ging aan de slag. Een halfjaar lang, van zomer tot winter, deed hij uitgebreid marktonderzoek en hield hij interviews met tientallen particulieren en garagehouders. “De school gaf mij vrijheid om mijn idee hard te maken, maar ik moest wel aan bepaalde hbo-eisen voldoen. Hierdoor heb ik het onderzoek uiteindelijk beter uitgevoerd dan dat ik misschien in mijn vrije tijd zou hebben gedaan. Toen ik in december mijn afstudeerplan inleverde, was het een kloppend geheel.”
Automatisering
Sindsdien richt Greijmans zich op de markt. De ambitie was in eerste instantie één keuring per week. Een bescheiden aantal, want het concept sloeg direct aan. Inmiddels keurt het bedrijf drie tot vier auto’s per dag en is de startup al twee prijzen rijker, waaronder een jaar lang gratis kantoorruimte in De Verbinderij in Weert. Klanten bellen hem nog vaak op zijn mobiele telefoon. Dat persoonlijke contact vindt hij belangrijk – hij wil geen “stijf bedrijf van negen tot vijf”. Toch gaat dat proces wellicht snel op de schop. “De volgende stap is automatisering. Met één druk op de knop moet de klant straks zien bij welke garage hij meteen terechtkan. Daarover zijn we nu met verschillende bedrijven in gesprek.” Maar is dat persoonlijke contact dan nog wel haalbaar? “Zolang het maar toegankelijk blijft. De klant moet ons altijd kunnen blijven bellen, al is het maar voor advies.” De Weertenaar verwacht die stap over een halfjaar te maken.
Bron: https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzicht/de-startup-van-de-maand-occasionkeuring-nederland-weert/
Meer lezen over Occasionkeuring Nederland? Bekijk onze werkwijze.