De toekomst van laden: draadloze laadplaat onder de auto

De overgang naar elektrisch rijden brengt niet alleen nieuwe auto’s, maar ook nieuwe manieren van opladen met zich mee; de draadloze laadplaat. Naast de bekende laadpalen en snellaadstations wordt er steeds vaker gekeken naar draadloos laden met een oplaadplaat onder de auto. Vooral merken als Porsche onderzoeken en testen deze innovatieve technologie.

Hoe werken draadloze laadplaat onder de auto?

Het principe is vergelijkbaar met het draadloos opladen van je smartphone. Onder de auto zit een ontvanger, terwijl er in de vloer (bijvoorbeeld in je garage of oprit) een laadplaat is ingebouwd. Zodra de auto boven de plaat staat, wordt energie via inductie overgedragen naar de batterij. Je hoeft dus geen kabel meer aan te sluiten.

Voordelen van draadloos laden

Gebruiksgemak
Nooit meer hannesen met kabels of zoeken naar een vrij laadpunt.

Veiligheid
Geen kans op struikelen over kabels of beschadiging door regen en vuil.

Altijd laden
De auto begint automatisch met opladen zodra hij boven de plaat staat.

Porsche en draadloos laden

Porsche werkt al langer aan innovaties rondom laadsystemen. Bij sommige conceptmodellen en testvoertuigen is de techniek van inductief laden al toegepast. Het merk ziet draadloos laden als een belangrijke stap in de richting van volledig geautomatiseerd rijden, waarbij auto’s zichzelf parkeren én opladen zonder dat de bestuurder iets hoeft te doen.

Nieuwsgierig?
Autoblog over Porsche Inductive Charging in de nieuwe Porsche Cayenne.

Uitdagingen en toekomst

Toch zijn er nog obstakels:
– De kosten van een laadplaat zijn hoog.
– Het rendement (efficiëntie) ligt vaak lager dan bij een kabel.
– Voor openbare plekken is de technologie nog niet wijdverspreid.

Toch verwachten veel experts dat draadloos laden de komende jaren steeds vaker toegepast zal worden, zeker bij premiummerken zoals Porsche, BMW en Mercedes. Uiteindelijk kan dit dé standaard worden, vooral in combinatie met autonoom rijden.

Vragen? Bezoek onze faq!

Hier lees je de veelgestelde vragen van onze gebruikers.

Vragen?

Stuur ons een bericht!

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×